A repülőautó nem csak a mesékben létezik, de ott többen használják

Megvan a kép a kultikus Ötödik elemből, vagy a Szárnyas fejvadászból, esetleg a Vissza a jövőbe második részéből? Autók könnyedén suhannak az égen, olyan természetes, mégis olyan lenyűgöző. De vajon mi a valóság, hol tart most a repülőautó a megvalósítás légterében? 

Régóta izgatja az emberek fantáziáját egy olyan csoda járgány, ami légiközlekedésre is alkalmas a szárazföldi mellett. Henry Ford már a ’40-es években arról beszélt, hogy a jövőben eljön az a pont, amikor az autókat majd repülőgépekkel keresztezik. Erre már a jóslata előtt is voltak tervek, próbálkozások. Utána pedig csak még inkább beindult a földön és levegőben egyaránt jól mozgó járműről való ötletelés. Az elmúlt évtizedek során, már a múlt században is számtalan prototípusa született ennek a modellnek. Ezek közül nyilvánvalóan akadt, ami kevésbé jól tejesített a teszteken, de olyan is, ami minden biztonsági és működési kritériumnak eleget tudott tenni. 

Az utóbbi egy évben például három ilyen típusú masina is engedélyt kapott a „felszálláshoz”. Tavaly novemberben Japánban a SkyDrive eVOTL SD-03-ja ment át a közlekedéshez kötelező biztonsági teszten. Ez a nyolc propellerrel ellátott eszköz jobban hasonlít egy drónra, mint egy autóra. Jelenleg kinézetének megfelelően, drónként is használják: Japán magas épületeinek tetejei között biztosít átjárást ez a mindössze tíz perces működésre képes, maximum 48 km/órával szárnyaló szerkezet. Az egyszemélyes SD-03-at légitaxiként is szeretnék hasznosítani 2025-től a zsúfolt városi forgalomban.

A szomszédos Szlovákiából idén januárban röppent fel a hír, hogy a BMW motoros AirCar  repülésre való alkalmassági tanúsítványt kapott a Szlovák Közlekedési Hatóságtól. Ehhez a tesztelési szakaszban 35 perces utat teljesített a nyitrai és a pozsonyi repterek között. Az AirCar már kinézetre is sokkal inkább a repülő és az autó szerelemgyerekének tűnik. Igazi transzformer, ami kicsivel több mint két perc alatt változik át kocsiból repcsivé. A motorját hagyományos üzemanyag hajtja, ezzel 160 km/óráig gyorsul 2500 méteres magasságban.

 

Végül, de nem utolsósorban ezen nyáron a mese valósággá vált, legalábbis az ikonikus rajzfilmsorozat, A Jetson család által megihletet cégé biztosan. A svéd Jetson Aero vállalat szintén a repülőautókban látja a jövőt. Az általuk tervezett Jetson ONE is röpképesnek bizonyult a közelmúltban. Járművükről, ami meglehetősen hajaz a már fentebb említett japán SD-03-ra, azt állítják, hogy olyan könnyen kezelhető, utasa percek alatt mindenféle repülési tapasztalat nélkül elsajátíthatja az irányítását, pláne hogy a landolást elvileg magától megoldja. Ez a mesebeli drónautó azonban még nem kapott semmilyen hivatalos engedélyt, habár a tulajdonos szerint nem illegális a használata, a tömeggyártástól még távol áll.

Nem mintha az előző két repülőautó annyival közelebb állna hozzá. Noha azok engedéllyel már rendelkeznek, és készen állnak a mögöttük húzódó vállalatok a gyártásra, arra azért nem kell számítani, hogy hamarosan ilyen gépek lepik el az eget. Ugyanis a legnagyobb akadály, ami a levegőben tornyosul ezek előtt a masinák előtt, az a költséghatékonyság. Egyszerűen nem éri meg, ilyen járműveket gyártani, csak egy igen szűk réteg engedhetné meg magának a megvásárlásukat.

 

Ráadásul, ha már valami képes a repülésre, szinte teljesen felesleges, hogy a fel- és leszállás és szűk időtartamán kívül szárazföld kompatibilis is legyen. Vagyis hiába néz ki olyan jól a különböző filmekben vagy mesékben a repülőautó gondolata, valószínűleg jó időre ott is ragad, szárnyaszegett madárként. A jövőben sokkal inkább az önvezetésre koncentrálnak a gyártók a fejlesztések terén, ez fogja majd hamarosan újradefiniálni a városi közlekedésünket.

 

Források: Index – Brainbar podcast; https://www.iflscience.comhttps://www.bbc.com; https://www.forbes.com Képek forrása: freepik.com, pixabay.com

Írta: Csiló Alexandra


További híreink
THE EMPLOYEE OF THE MONTH - Ibrahim Alaa Eldin
március 11.
1 perces olvasmány

The employee of the month in February is Ibrahim Alaa Eldin. He is doing his job very well and our project managers can always count on his cooperation and work.
Október hónap dolgozója Budapesten: Fábián Szilárd
november 29.
1 perces olvasmány

A budapesti október hónap dolgozója címet ezúttal Fábián Szilárd érdemelte ki, aki tervezőmérnök gyakornokként dolgozik a Meló-Depó által már lassan 1 éve.
Tévedni emberi dolog, szakot váltani bátor
szeptember 26.
5 perces olvasmány

Sokaknál megesik, hogy úgy érzik rossz szakra jelentkeztek. Cikkünkben segítünk eldönteni, hogy tényleg ez történt-e, vagy csak egy kis bátorításra van szükséged!
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!